Recension av Eva-Lisa Dezmins bok ”Mig skall intet fattas”.

Hur kan man ha förtroende för någon som bara ägnar sig åt epitet dvs, mobbing?

När jag var liten fick jag höra att människor som mobbade andra var...

Är Miljöpartiet på 3 % orsaken till att klimatet blir ämnet på SVT:s partiledardebatt?

Idag går det knappast att öppna en tidning utan att minsta väderfenomen kopplas...

När (S)ocialisterna utser ny ledare visar de tydligt hur mycket de föraktar demokrati.

Att Stefan Löfven kastar in handduken från en dag till en annan borde...

Författaren Eva-Lisa Dezmin utkom i år med boken Mig skall intet fattas, och är hennes senaste bok efter ”Gärningspelarna” som vi recenserade för två år sedan. Boken blev också nominerad till årets bästa kriminalroman 2020, vilket var väldigt roligt men också välförtjänt. Boken utspelar sig kring ett mystiskt försvinnande av en ung kvinna vid namn Ophelia, där hon och tre vänner utmanar en gammal vandringssägen som plötsligt slår in. Frågan vem man kan lita på har aldrig varit med aktuell. Berättelsen är inte en klassisk berättelse i kronologisk ordning, utan Dezmin hoppar istället i tiden där nya pusselbitar adderas på ett skickligt sätt som håller spänningen vid liv. Ett sätt att berätta historier som påminner mycket om hur den kända filmregissören Christopher Nolan (Inception, Memento, The Prestige etc.) bygger upp sina storfilmer.

Den här boken är välskriven, man känner att språket är väl bearbetat och förmågan att skildra miljöerna är väldigt realistiska. Därför behöver man inte mycket fantasi utan den höga kvalitén på boken och spänningen gör att man väldigt lätt kommer in i den; försvinnandet sker väldigt tidigt i boken.

Som många svenska författare placerar dom också sin hemort på kartan, vilket är kul och är något som behövs; eftersom man bidrar till att lyfta Sverige. Det är också mer spännande för den som gillar att resa när man kan besöka de verkliga platserna där historierna utspelar sig. Därför är det nog ingen slump att Eva-Lisa Dezmins nya bok väver in Lycksele och Västerbotten i historien precis som några av hennes tidigare böcker då författarinnan själv är uppvuxen där.

I och med nomineringen som årets bästa kriminalroman visar också Eva-Lisa att det går att vinna erkännande och publicitet även om man har sitt eget förlag, det är något som är väldigt häftigt eftersom hon sätter DareMe Publishing på kartan. Förlaget har tidigare gett ut böcker som Leif Erikssons ”Färden mot Ragnarök”, ”Samhällets Fiende” av Katarina Persson och ”Anstiftarens löfte” av Lennart Matikainen och Rickard Carlsson som finns recenserade på Oberoende förnuft.

Från Oberoende Förnufts redaktion vill vi varmt rekommendera ”Mig skall intet fattas”, så köp gärna den som en julklapp eller gåva på nyår eller trettondagen och stötta en duktig svensk författare som skrivit en mycket spännande kriminalroman.

Dela våra artikel