Recension av Gärningsspelarna av E L Dezmin

Ska döda svenskars pengar gå till etniska eller religiösa extremister?

För de allra flesta som inte röstar vänster har det blivit uppenbart...

Friserar regeringen migrationsiffrorna genom Samhall?

Om det är något man vet när det kommer till socialdemokratiskt regeringsinnehav...

Höga elpriser kan snabbt leda till en fastighetskris

Jag har i ett flertal artiklar under många år diskuterat att nästa...

I en tid när många böcker blir väldigt politiskt korrekta försöker Oberoende Förnuft lyfta fram författare som står upp för det fria ordet. Denna bok är en välskriven roman både till handling och till ordkonst, den är dessutom mycket lättläst. Gärningsspelarna är Eva-Lisa Dezmins (E L Dezmin) 9:e bok (om vi räknat rätt) och ges likt tidigare recenserad bok Färden mot Ragnarök (skriven av Leif Eriksson) ut av Dare me Publishing; vilket känns när man läser böckerna. Vid en första inblick tänker man många gånger ”oj det var modigt formulerat”, sedan inkommer tanken hur känsligt det svenska samhället är. Därför är boken befriande att läsa, eftersom författarinnan sätter vilka ord hon vill; istället för att vara en liten klick litteraturkritiker till lags.

Boken kastar läsaren direkt in i en klassåterträff, ett möte där somliga lyckats och andra inte ur allmänhetens syn. Författaren speglar på ett mycket skickligt sätt de känslor som kan finnas, när personen inte hamnar i fokus utan resumén. Ganska så snabbt uppstår tankar om vad riktig lycka egentligen är, är det verkligen de som har fina yrkestitlar? Vill man vara lite filosofisk berörde Evert Taube liknande resonemang i sången Fritiof och Carmencita; ”Lyckan den bor ej i oxar eller kor, och den kan heller inte köpas för pengar.”. Precis som den gode Fritiof försöker bokens protagonister göra något åt sin situation, eftersom det är skillnad på den uppfattning man själv och andra har över sin egen person. Boken handlar därför om människor som väljer att ingå i ett hemligt spel med varandra,  där allmänheten görs till åskådare och spelplan; protagonisterna bestämmer sig för att utmana samhällets regler genom att ta sitt öde i sina egna händer.

Boken är både spännande och rolig, och fångar verkligheten mycket väl. Från Oberoende Förnuft-redaktionen vill vi därför ge våra varmaste rekommendationer att köpa denna bok, perfekt julklapp att ge bort i syfte att motverka politisk korrekthet; men samtidigt en bok som har både kvalité och substans i sin historia.

Boken kan handlas via Adlibris och kostar 179 kr, glöm inte att beställa i god tid innan jul.
 Bokus tar 174 kr och det finns även ett paket där man kan köpa den här boken tillsammans med Färden mot Ragnarök ovan.

Läs gärna mer om boken på förlagets hemsida, eller mer om författarinnan på Wikipedia.