Recension av Gärningsspelarna av E L Dezmin

Hur kan man ha förtroende för någon som bara ägnar sig åt epitet dvs, mobbing?

När jag var liten fick jag höra att människor som mobbade andra var...

Är Miljöpartiet på 3 % orsaken till att klimatet blir ämnet på SVT:s partiledardebatt?

Idag går det knappast att öppna en tidning utan att minsta väderfenomen kopplas...

När (S)ocialisterna utser ny ledare visar de tydligt hur mycket de föraktar demokrati.

Att Stefan Löfven kastar in handduken från en dag till en annan borde...

I en tid när många böcker blir väldigt politiskt korrekta försöker Oberoende Förnuft lyfta fram författare som står upp för det fria ordet. Denna bok är en välskriven roman både till handling och till ordkonst, den är dessutom mycket lättläst. Gärningsspelarna är Eva-Lisa Dezmins (E L Dezmin) 9:e bok (om vi räknat rätt) och ges likt tidigare recenserad bok Färden mot Ragnarök (skriven av Leif Eriksson) ut av Dare me Publishing; vilket känns när man läser böckerna. Vid en första inblick tänker man många gånger ”oj det var modigt formulerat”, sedan inkommer tanken hur känsligt det svenska samhället är. Därför är boken befriande att läsa, eftersom författarinnan sätter vilka ord hon vill; istället för att vara en liten klick litteraturkritiker till lags.

Boken kastar läsaren direkt in i en klassåterträff, ett möte där somliga lyckats och andra inte ur allmänhetens syn. Författaren speglar på ett mycket skickligt sätt de känslor som kan finnas, när personen inte hamnar i fokus utan resumén. Ganska så snabbt uppstår tankar om vad riktig lycka egentligen är, är det verkligen de som har fina yrkestitlar? Vill man vara lite filosofisk berörde Evert Taube liknande resonemang i sången Fritiof och Carmencita; ”Lyckan den bor ej i oxar eller kor, och den kan heller inte köpas för pengar.”. Precis som den gode Fritiof försöker bokens protagonister göra något åt sin situation, eftersom det är skillnad på den uppfattning man själv och andra har över sin egen person. Boken handlar därför om människor som väljer att ingå i ett hemligt spel med varandra,  där allmänheten görs till åskådare och spelplan; protagonisterna bestämmer sig för att utmana samhällets regler genom att ta sitt öde i sina egna händer.

Boken är både spännande och rolig, och fångar verkligheten mycket väl. Från Oberoende Förnuft-redaktionen vill vi därför ge våra varmaste rekommendationer att köpa denna bok, perfekt julklapp att ge bort i syfte att motverka politisk korrekthet; men samtidigt en bok som har både kvalité och substans i sin historia.

Boken kan handlas via Adlibris och kostar 179 kr, glöm inte att beställa i god tid innan jul.
 Bokus tar 174 kr och det finns även ett paket där man kan köpa den här boken tillsammans med Färden mot Ragnarök ovan.

Läs gärna mer om boken på förlagets hemsida, eller mer om författarinnan på Wikipedia.