Recension av “Anstiftarens Löfte” av Lennart Matikainen och Rickard Carlsson

Anstiftarens löfte är deckarduons andra i en trilogi och är både mycket spännande och lättläst. Språket är elegant och ger ibland en närmast lyrisk känsla, vilket är trevligt för man märker att duon arbetat med sina texter. Boken tar sin utgångspunkt där den första boken slutade, där bokens protagonist Peter Nordström rest till Thailand för att hämnas på sin far. Texten i boken är befriande att läsa, eftersom den speglar verkligheten och inte den fiktiva bild tidningar uppvisar när de beskriver sina nyheter. Därför blir boken mycket snabbt spännande när huvudpersonens bästa vän är skadad, och ännu ett terrorattentat sker mitt i Stockholm; ett terrorattentat som även innefattar Peters familj.

Boken är alltså uppföljaren till “Besatthetens inferno” som är första delen i hämndtrilogin, vilket går att beställa via Bokus. Den andra delen i trilogin är dock fristående, så man kastas in i handlingen direkt tack vare prologen i bokens början. Bokens karaktärer finns på riktigt under andra namn, även om handlingen i böckerna är ren fiktion; vilket gör att man kan känna igen sig eftersom situationerna känns verkliga.

Boken är skriven av Lennart Matikainen som är känd från tv4 som relationscoach, sedermera fristående debattör eller nu senast kandidat för Alternativ för Sverige i EU-valet. Att Lennart även arbetat inom säkerhetsbranschen är tydligt, eftersom polisens arbete skildras mycket verklighetstroget. Rickard Carlsson är tidigare ubåtsbefäl, och har precis som Lennart också idrottat på elitnivå. Rickard har på senare år byggt upp gasellföretag och arbetat som föredragshållare, marknadschef, egen företagare, coach och kursledare. Att boken är skriven av två som behärskar både språk och intelligens märks därför tydligt, de har en intressant historia att berätta; och vet hur man bibehåller spänningen genom goda formuleringar.

Boken finns både som ljudbok och som häftad bok, och ges ut av DareMe Publishing; vars böcker vi tidigare recenserat här på Oberoende Förnuft. Ett trevligt bokförlag som vågar ge ut välskrivna böcker där man slår vakt om det fria ordet, som om det hade varit helt naturligt eller var förr om åren. Boken kan beställas genom Bokus länk
och rekommenderas varmt från redaktionen, den kostar 189 kr och levereras fraktfritt. Perfekt att ge som present till någon som aldrig tänkt en kritisk tanke, eller levt i en skyddad värld; eller som en mycket spännande deckare under semestern. Beställ den därför idag på länken ovan!

Anstiftarens löfte är deckarduons andra i en trilogi och är både mycket spännande och lättläst. Språket är elegant och ger ibland en närmast lyrisk känsla, vilket är trevligt för man märker att duon arbetat med sina texter. Boken tar sin utgångspunkt där den första boken slutade, där bokens protagonist Peter Nordström rest till Thailand för…