Recension av Förunderlig nåd av Jacob Sundberg

Svänger C kommer S att svänga om SD, siffrorna talar sitt tydliga språk!

För alla som tycker det är intressant att följa den politiska utvecklingen...

Annie Lööfs hat mot SD beror endast på mandat och matematik… inget annat! Gå inte på spelet!

Som vanligt när det kommer till politik måste man förstå att...

Varför förnekar alltid vänstern att andra socialister inte var ”riktiga” socialister? Det socialistiska kretsloppet förklarat.

Det är alltid intressant att lyssna på vänstersympatisörer när det kommer till...

Förunderlig nåd är en tuff skildring av hur vårt samhälle ser ut idag på en mindre ort, författaren lyckas nämligen fånga den vardagliga känslan i sina dialoger och tankegångar hos karaktärerna. Boken utspelar sig i den fiktiva finlandssvenska bruksorten Silverfors i Sverige där huvudpersonen Harri Kangas förlorar både sin fru Sirpa och sitt arbete på fabriken. Man känner att Sundberg vet vad han skriver om eftersom han själv är uppvuxen i Bergslagen, därför är dialogen och miljöerna väldigt verklighetstrogna. Utan att veta kan man misstänka att Sundberg dessutom har finländsk anknytning eftersom detaljrikedomen är mycket trovärdig. Boken är skriven i suggestiv stil och lyfter fram finlandssvensk kultur på ett intressant sätt. Sundberg lyckas på ett mycket trovärdigt sätt förmedla vad som händer någon som förlorar sin livskamrat, dvs. tomheten, tankarna och den stora saknaden.

Berättelsen om Harri Kangas som efter sitt avsked tar anställning som kyrkvaktmästare flätas sedan ihop med en annan parallell historia från Jugoslavien, där Branka, Ljubica och Mirko gör en resa till Sverige för att få hjälp med en ond höft; efter att kvinnorna fått höra om Kangas möjligheter att bota. En trevlig, lättläst och spännande bok som får läsaren att reflektera över livet.

När man läser om Sundbergs liv i Bergslagen, och den avfolkning som skett i Sverige kring dessa orter förstår man att Silverfors representerar de känslor människor idag känner i dessa orter. Det bortglömda Sverige. Därför flyttade Sundberg sedan till London, där han bodde och studerade under fyra år. Idag lever han i Småland varav Förunderlig nåd är hans andra bok.

Boken ges ut av DareMe Publishing som är ett relativt nystartat förlag, där vi recenserat ett flertal av deras tidigare titlar.

För att köpa boken kan det göras via Jacob Sundbergs hemsida:

5 2 röster