Recension av Förunderlig nåd av Jacob Sundberg

Friserar regeringen migrationsiffrorna genom Samhall?

Om det är något man vet när det kommer till socialdemokratiskt regeringsinnehav...

Höga elpriser kan snabbt leda till en fastighetskris

Jag har i ett flertal artiklar under många år diskuterat att nästa...

När SVT:s reporter frågar Ulf Kristersson om kollektivavtal visar man att man inte begripit någonting

Det är uppenbart att SVT:s reporter saknar ideologisk förståelse, samtidigt som många inte förstår vem som egentligen är den extreme. Det är därför mycket roligt när SVT:s journalist försöker göra en affär av att Ulf Kristersson ev. inte har kollektivavtal, Kristersson har nämligen inte det på sitt partiprogram.

Förunderlig nåd är en tuff skildring av hur vårt samhälle ser ut idag på en mindre ort, författaren lyckas nämligen fånga den vardagliga känslan i sina dialoger och tankegångar hos karaktärerna. Boken utspelar sig i den fiktiva finlandssvenska bruksorten Silverfors i Sverige där huvudpersonen Harri Kangas förlorar både sin fru Sirpa och sitt arbete på fabriken. Man känner att Sundberg vet vad han skriver om eftersom han själv är uppvuxen i Bergslagen, därför är dialogen och miljöerna väldigt verklighetstrogna. Utan att veta kan man misstänka att Sundberg dessutom har finländsk anknytning eftersom detaljrikedomen är mycket trovärdig. Boken är skriven i suggestiv stil och lyfter fram finlandssvensk kultur på ett intressant sätt. Sundberg lyckas på ett mycket trovärdigt sätt förmedla vad som händer någon som förlorar sin livskamrat, dvs. tomheten, tankarna och den stora saknaden.

Berättelsen om Harri Kangas som efter sitt avsked tar anställning som kyrkvaktmästare flätas sedan ihop med en annan parallell historia från Jugoslavien, där Branka, Ljubica och Mirko gör en resa till Sverige för att få hjälp med en ond höft; efter att kvinnorna fått höra om Kangas möjligheter att bota. En trevlig, lättläst och spännande bok som får läsaren att reflektera över livet.

När man läser om Sundbergs liv i Bergslagen, och den avfolkning som skett i Sverige kring dessa orter förstår man att Silverfors representerar de känslor människor idag känner i dessa orter. Det bortglömda Sverige. Därför flyttade Sundberg sedan till London, där han bodde och studerade under fyra år. Idag lever han i Småland varav Förunderlig nåd är hans andra bok.

Boken ges ut av DareMe Publishing som är ett relativt nystartat förlag, där vi recenserat ett flertal av deras tidigare titlar.

För att köpa boken kan det göras via Jacob Sundbergs hemsida:

5 2 röster