Recension av Förunderlig nåd av Jacob Sundberg

När (S)ocialisterna utser ny ledare visar de tydligt hur mycket de föraktar demokrati.

Att Stefan Löfven kastar in handduken från en dag till en annan borde...

Det är inte konstigt utan logiskt att talibanerna tar över Afghanistan… Vad tidningarna inte skriver.

Som vanligt när det kommer till analyser av vad som sker i utlandet...

Förunderlig nåd är en tuff skildring av hur vårt samhälle ser ut idag...

Förunderlig nåd är en tuff skildring av hur vårt samhälle ser ut idag på en mindre ort, författaren lyckas nämligen fånga den vardagliga känslan i sina dialoger och tankegångar hos karaktärerna. Boken utspelar sig i den fiktiva finlandssvenska bruksorten Silverfors i Sverige där huvudpersonen Harri Kangas förlorar både sin fru Sirpa och sitt arbete på fabriken. Man känner att Sundberg vet vad han skriver om eftersom han själv är uppvuxen i Bergslagen, därför är dialogen och miljöerna väldigt verklighetstrogna. Utan att veta kan man misstänka att Sundberg dessutom har finländsk anknytning eftersom detaljrikedomen är mycket trovärdig. Boken är skriven i suggestiv stil och lyfter fram finlandssvensk kultur på ett intressant sätt. Sundberg lyckas på ett mycket trovärdigt sätt förmedla vad som händer någon som förlorar sin livskamrat, dvs. tomheten, tankarna och den stora saknaden.

Berättelsen om Harri Kangas som efter sitt avsked tar anställning som kyrkvaktmästare flätas sedan ihop med en annan parallell historia från Jugoslavien, där Branka, Ljubica och Mirko gör en resa till Sverige för att få hjälp med en ond höft; efter att kvinnorna fått höra om Kangas möjligheter att bota. En trevlig, lättläst och spännande bok som får läsaren att reflektera över livet.

När man läser om Sundbergs liv i Bergslagen, och den avfolkning som skett i Sverige kring dessa orter förstår man att Silverfors representerar de känslor människor idag känner i dessa orter. Det bortglömda Sverige. Därför flyttade Sundberg sedan till London, där han bodde och studerade under fyra år. Idag lever han i Småland varav Förunderlig nåd är hans andra bok.

Boken ges ut av DareMe Publishing som är ett relativt nystartat förlag, där vi recenserat ett flertal av deras tidigare titlar.

För att köpa boken kan det göras via Jacob Sundbergs hemsida:

5 2 röster