Recension av “Samhällets Fiende” av Katarina Persson

Recension av Förunderlig nåd av Jacob Sundberg

Förunderlig nåd är en tuff skildring av hur vårt samhälle ser ut idag...

Att Centerpartiet kallar SD fula ord beror på matematik och har inget med godhet att göra

Precis som moderater och kristdemokrater sedan länge förstått att Sverigedemokraterna består av vanliga...

Endast en nyttig idiot benämner Sveriges situation som en regeringskris

Vi befinner oss i en märklig tid där många svenska politiker idag svänger...

För några dagar sedan släpptes boken Samhällets Fiende av Katarina Persson, en knivskarp samhällsskildring hur det politiska klimatet i ett land kan påverka människors relationer.  För alla oss som förlorat vänner, bekanta, arbetskamrater eller t.o.m. familj för att vi uttryckt åsikter utanför åsiktskorridoren är den här boken en ren déjà vu upplevelse; eftersom man kan identifiera sig med de starka känslor som bokens huvudpersoner ger uttryck för. Boken handlar om hur det är att leva i ett samhälle där alla ska tycka likadant (det vi kallar åsiktskorridor) och där den politiska korrektheten blivit norm; när man har egna uppfattningar åt andra håll. Boken är således mycket skickligt formerad samhällskritik.

Samhällets Fiende är Katarina Perssons 5:e bok och ges ut av förlaget DareMe Publishing som även gett ut boken Gärningsspelarna av E L Dezmin som vi recenserade i början av veckan samt Färden mot Ragnarök av Leif Eriksson; där man i samtliga fall skriver frisinnat. Det här är alla böcker som ligger i linje med Oberoende Förnufts tankegång, dvs. utmana det som är fel i samhället. Gillar man därför vår tidskrift är detta böcker som är mycket roande läsning eftersom de på olika sätt klär av det svenska absurda samhället vi lever i, samtidigt som det säkert är provocerande för människor som tycker politisk korrekthet är viktigt för “hållbarheten” i samhället.

Bokens handling kretsar kring två personer Lia och Felix och hur det svenska samhället påverkar dem. Lia är en bloggare som blir nedslagen och rånad av ett ungdomsgäng, och börjar skriva om sina upplevelser och betraktelser. Felix är en man som blir lämnad av sin fru, och inte får träffa sitt barn pga. att fruns och hennes nya man inte anser att Felix politiska uppfattningar är bra för hans son. En mardröms situation säkerligen alla läsare till denna tidskrift kan känna med.

Från redaktionen vill vi därför lyfta fram denna bok som till skillnad från tidigare böcker gräver djupare i relationer mellan människor i dagens Sverige. Boken kan beställas på Bokus och kostar 174 kr och är värd varenda krona, en perfekt julklapp till vänner och bekanta som behöver få en tankeställare om varför det politiskt korrekta samhället inte är att föredra. En bok som alla borde läsa, eftersom den kan så ett frö och skapa respekt för människor med vanliga (numera kallade “avvikande”) uppfattningar och värderingar. Vi ger denna bok våra varmaste rekommendationer.

Dela våra artikel