Apropå Samir och Viktors nakenshow i Melodifestivalen

Foto: Daniel Åhs Karlsson // Wiki Commons
Spread our love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Elakheterna i nedanstående artikel ska tolkas med viss glimt i ögat. Det går inte en dag utan att man ser rubriker om den så kallade ”succéduon” Samir och Viktor i Expressen. Vilket är ganska oförtjänt då tävlingens mer seriösa sångare knappast får någon plats, vilket i sin tur blir ganska märkligt då det trots allt är en musiktävling.  I år satsar tydligen denna “succéduo” på nakenshow, och det är väl inget fel i det; man får väl ta till alla knep man kan när man skriver musik riktad mot 12-åringar. Vore förövrigt intressant att se demografin på deras skivförsäljning. Dessutom vill jag gratulera alla public-service licentiater som aktivt och okritiskt bidrager till detta jippo. Självklart förstår jag att det är många personer som verkligen älskar Melodifestivalen, jag var en av er en gång i tiden. Hade man kunnat göra om tävlingen med lite mer musikalisk substans tror jag betydligt fler hade tittat. Här kommer således lite elakheter, konstruktiv kritik (samt lite gnäll).

Det var bättre förr
Tittar man på tävlingarna fram till år 2000 hade man symfoniorkester vilket krävde betydligt mer från de som stod på scenen. Detta innebar att de tio bidragen som tävlade hade betydligt högre kvalité än de låtar som figurerar i deltävlingarna idag. Nakenshower var knappast nödvändigt, även om en programledare tappade kjolen en gång i tiden som ett kul inslag inför hela Europa. Jag talade för några år sedan med en jurymedlem i ut-tagningsjuryn som menade på att man inte tar ut 40 st potentiella vinnarlåtar, utan att public service-uppdraget kommer i första hand. Personligen kan jag fråga mig om det inte borde vara tvärt om? Idag hör man dessutom ganska många äldre som menar på att dom inte tittar på mellon för att kvalitén är för dålig, och när man måste ta till nakenshower kan man kanske fundera om man som pensionär ser på rätt tävling?  Men det är ju uppenbart att när man bearbetat alla någorlunda “idolartister” från grannkanalen TV4, vilket varit ett faktum dom senaste åren har det nu blivit dags för att låta Paradise Hotell ställa sina s.k. “entertainers” till förfogande.


Expressens Spelmanspris
Det är inte bara juryn i melodifestivalen som gjort diverse felrekryteringar, det är numera uppenbart att tidningen Expressen (som även belyser succéduons framgångar ovan) drabbats av samma åkomma. När man ger sitt fina Spelmanspris till Håkan Hellström som ständigt sjunger i underkant (dvs. så nära falskt man kan komma) och får den delen av mänskligheten med bra gehör att rysa så kan man undra vilka som fattar beslut? Numera omnämns f.ö. kritiker som “elaka” som belyser att sångare sjunger falskt, vilket blir lite som att påstå att någon är elak bara för att han påstår att kejsaren inte har några kläder på sig (han är lurad att han har osynliga kläder på sig, men folket ser att han är naken). Detta har självklart inget med elakhet att göra, utan om ren vetenskap; antingen prickar man tonen (dvs. landar på samma antalet hertz som ackompanjemanget) eller så gör man inte det. Hur som helst erkänner nu tidningen Expressen Hellström som en storhet tillsammans med tidigare pristagare: Georg Ridel (Astrid Lindgrens kompositör), ABBA, Helene Sjöholm, Olle Adolphson, Cornelis Vreeswijk, makarna Dominique och Svante Thuresson någon annan rimlig tolkning kan inte göras. Således kan man fråga sig vilken musiker som nästa år är villig att ta emot detta ”pris”? 

 

 

Avsaknad av de största artisterna
Funderar man lite kring denna tävling och Eurovision Song Contest är det få större och väletablerade artister som ställer upp. Visserligen har Celine Dion vunnit tävlingen för Schweiz en gång i tiden, men då ska man minnas att hon var okänd och att tävlingen blev hennes genombrott. Kanske borde man tänka om i den svenska uttagningen även på denna punkt? Personligen tror det fler public-service licentiater hade varit gladare om t.ex. mer erkänt duktiga sångare och sångerskor fått mer plats i konceptet. 

Appropå:

http://www.expressen.se/noje/samir-och-viktors-vilda-nakenshow-i-schlagern/

 

För diskussionen framåt med Facebook:

Ian Fernheden är sedan 2015 Chefredaktör och Ansvarig utgivare för Tidskriften Oberoende Förnuft. Ian har studerat internationell ekonomi och brinner även för nationalekonomi, utrikespolitik, demokratifrågor, yttrande- och pressfrihet, historia samt konst. Ian har även tjänstgjort i Amfibiekåren.


Spread our love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Gilla oss gärna på Facebook:

Debattera gärna mer i vår friare Facebookgrupp