Dela gärna våra artiklar

Skatter handlar idag om att få folket att acceptera dem, att därför tuta i folk att jorden håller på att gå under gör att dessa legitimerar att betala CO2- och energiskatter på bensin eller fordonsskatt på sin bil. Det är inte konstigare än att man får betala skatt när man säljer sitt hus, människor accepterar tanken att staten ska ha sitt. Hade man istället infört skatt på busskort eller skolmat för yngre, är det mycket få som hade tyckt att den skatten varit acceptabel. Däremot tåls det att fråga varför staten ska utöka sin skattebas om någon attackerar oljekällorna med drönare, med prisstegring som följd?

Crashcourse att beräkna bensinpriset

Att tillverka bensin kostar 4,48 kr / liter på det vill dessa företag göra vinst varav de slår på ca 1,5 kr. Hade staten bedrivit ett nollsummespel hade slutpriset legat på ca 6 kr / liter. På det tillkommer energi- (3,95 kr/liter) och co2-skatt (2,62 kr / liter) dvs. ca 6,5 kr / liter. På oljebolagets pris och ovanstående skatter ökar priset till kund sedan med 25 % moms dvs. höjer regeringen sina skatter eller om oljepriset stiger så ökar även momsen. För Magdalena Andersson är det därför positivt om priset på olja stiger eftersom det ökar momsen som beräknas på det högre priset. På samma sätt är “ett krafttag för miljön” där man skruvar upp energi- eller co2-skatten med exempelvis 10 öre egentligen 12,5 öre då 25 % beräknas på det nya priset.

Alla skatter bör ifrågasättas

I en socialistisk stat handlar det om att få medborgarna att betala så mycket skatt som möjligt, att staten därför hittar på skatter som du är villig att betala tillhör spelet. När din arbetsgivare betalar ca 31 % skatt på din bruttolön för att ha dig som anställd säger det sig självt att det blir stora pengar, samtidigt betalar du en inkomstskatt på ungefär detsamma fördelat på kommun och landsting om du har en låg lön; och även statlig skatt om du ex. studerat och således får en mer normal lön som man kan leva på. Om du handlar bensin för 1000 kr netto ger det ca 63 liter om bensinpriset ligger på 15,67 kr dvs. 612 kr av dessa är ren skatt. Det betyder att de ca 2000 kr det kostar din arbetsgivare att ge dig 1000 kr netto (500 kr arbetsgivaravgift och 500 kr inkomstskatt) så får bensinbolaget 388 kr och skatteverket hela 1 612 kr. Inte ens ett casino har de vinstmarginalerna, därför bör alla skatter ifrågasättas.

Nej Mona det är inte “häftigt att betala skatt”

När Mona en gång tyckte att det var häftigt att betala skatt så ska man veta att hon har aldrig haft ett riktigt arbete, hon har parasiterat på samhället hela sitt liv; personer som henne betalar alltså skatt på andras surt förvärvade pengar. Därför borde det vara otroligt provocerande att någon påstår att det är häftigt att betala skatt, när vederbörande är avlönad av skattebetalarna. När samma person dessutom inhandlar Toblerone för statens kontokort, blir uttalandet än mer provocerande. Däremot behöver regeringen höja klimat- och energiskatterna när deras och deras tjänstemäns löner stiger, och kostnaderna för den politik de skapat ökar; det har dock ingenting med klimatet att göra.

I kapitalistiska system är det vinstmarginalen som skapar effektivitet eftersom fallande vinstmarginaler gör att företagen försöker hitta nya sätt att tjäna pengar; eftersom man vill bibehålla sin konkurrenskraft. Vill kunderna inte ha varan kommer företagen att ställa om fort, här behövs ingen socialistisk stat utan det går på automatik. Klimat och CO2-skatter skapar inte incitament för omställning, eftersom dessa tillfaller inte företagens forskningscentraler; de har istället fina namn för att folk ska att acceptera nya skatter. Tvärtom rycker man undan möjligheten för företagen att bedriva utveckling, eftersom fattigare människor köper färre bilar; vilket endast driver upp priset på ny teknik. Det faktum att endast välbetalda har råd att köpa en elbil gör att priserna är väldigt höga, eftersom man inte massproducerar bilar vilket sänker marginalkostnaderna dvs. priset per såld bil (se perfekt konkurrens). Regeringens politik är därför kontraproduktiv när det kommer till klimatet, om man inte ser det som att människor inte ska ha råd att köpa en bil.

En socialistisk stat försöker alltid göra dig beroende av staten, deras tjänstemän och partitrogna tjänar enorma summor; och röstboskapen fortsätter rösta vänster för att de får 100 kr mer i något bidrag eller avdrag. Sedan påstår de att de skapat välfärden i landet, men när 1600 kr av 2000 som ett företag har i lönekostnader för en anställd som köper 62 liter bensin; så behöver även den mest hårdnackade “stolta” sossen inse hur lurad vederbörande är. Socialism äter upp människors valfrihet, och gör istället medborgarna beroende av staten; det finns inga som berövat det svenska folket så mycket välfärd som Socialdemokraterna. En pirat eller inbrottstjuv är en fis i havet jämfört med vad dessa tagit. Det är dags att vakna upp, dagens problem handlar inte om “skattesmitning” utan om ett skatteläge som får Prins John att framstå som en givmild furste!

Att momsbefria bensin är ett första steg, att sänka politikerlöner och kostnadseffektivisera alla myndigheter som blöder är nummer två; svenska folket behöver även avkodas från socialistisk verklighets- och historiebeskrivning. “Solidaritet” bygger på vad man själv är villig att ge, inte vad man kan ta från andra.

Leave a Reply

Kommentera utan Facebook

  Subscribe  
Notify of
trackback

[…] via Är det rimligt att bensinskatten ökar för att någon attackerar en oljekälla? — Oberoende För… […]

Sten Holmèn
Guest
Sten Holmèn

Nej för i helvete det kan väl för faen inte vi rå för vi har väl nog att kämpa i mot den där jäkla Isabella Lövin och Magdalena som skall vara något slags finansminister men det förstår jag inte fy faen för svensk politik!!!!!!