Karl XII är en av våra mest intressanta kungar, en kung som många politiskt korrekta individer utan djupare kunskaper inom historia snabbt sågar eller kanske föraktar; eller t.o.m. bisarrt nog avfärdar som nazist… trots att han levde från slutet av 1600 till i början av 1700-talet och inte 1945. Att därför acceptera vänsterradikalers historierevisionism som någon slags verklighet är inget den här redaktionen kommer ägna sig åt; oavsett vilka som gått fackeltåg till statyn i Kungsträdgården. Istället var det en kung som försvarade riket när det attackerades från tre håll samtidigt, Karl XII bröt inte freden med Ryssland, Polen och Danmark; det gjorde hans motståndare.

När vänsterkrafter idag gör allt för att försöka omskriva olika länders historia som hatisk eller driver tankar om att välta statyer tror vi tvärt om att det är viktigt att hedra den svenska historien. Därför ser vi det som självklart att använda denna historiska vackra staty där den forne kungen pekar mot fienden (Ryssland), samtidigt som han håller sin värja sänkt i ett defensivt läge. Symboliken är nämligen slående med den typ av journalistik vi vill bedriva, peka på vad vi anser är fel och försvara det fria västerländska tankesättet kring yttrandefrihet och demokrati. Statyn är nämligen inte rest av svenska staten, den är rest av stockholmarna som levde i början av 1800-talet; som 100 år efter dennes död ville hedra hans insatser i att försvara riket. Att invånare i en stad på eget initiativ reser en staty över en död kung, där människor t.o.m. trampas ihjäl för att få vara med när den avtäcks; gör det till en av de största frihetssymboler man kan tänka sig i Sverige. Det är nämligen inte staten som tvingat på oss en staty, det är folket som hedrat en visserligen enväldig kung som stått upp för det svenska rikets frihet jämte mot Ryssland.

Att vare sig hylla teaterkungen Gustav III eller krigarkungen Karl XII gör inte människor till extremister, nazister, rasister, xenofober eller motståndare till “alla människors lika värde” (eller vilket annat inneord vänstern använder); det visar endast på att man hyllar sitt gamla (så väl som nya) lands historia. Om du som politisk korrekt svensk inte ens kan stå upp för ditt land, säga att du är stolt över att vara svensk för att du oroar dig över hur grannen ska tycka; hur ska då en invandrare som vill bli svensk kunna göra det? Eller ska vi låta förlorade själars historiesyn avgöra vilka statyer eller nationella symboler som är okej att använda? När de anser att även tre kronor på stadshuset eller korset i svenska flaggan är problematiska, hur ska vi resonera då?