

Man undrar var gränsen går när det kommer till girighet, där Melinda Jacobs nu velat varumärkesskydda ”Lilla hjärtat”. Namnet blev känt efter barnet Esmeralda, där Jacobs gjorde sig känd som engagerad stödförälder till Esmeralda som sedan dog efter sina biologiska föräldrars vanvård. Vederbörande är inte den första att som volontärarbetare trilla i fällan att plötsligt se sig kunna tjäna en hacka efter att något blivit uppmärksammat. Något som sällan går hand i hand med det man brukar kalla god smak.
Konsekvenstänk skiljer vuxna och barn
En viktig skillnad mellan barn och vuxna är att barn inte utvecklat en förståelse för konsekvenser av sitt handlande, vilket gör att barn fattar många gånger dåliga beslut. Här är det uppenbart att man inte tänkt tanken, är det en bra eller dålig idé att börja prångla ut skönhetsprodukter med namnet på ett barn som dött av exempelvis vanvård? Finns det någon frisk människa som valt en sådan produkt från hyllorna för att gynna Jacobs bolag och person? Hur kan man ens tro att ett sådant varumärke hade lockat kunder? Av just den anledningen har någon aldrig försökt kommersialisera mördade eller andra barn som förolyckats, eftersom alla begriper att det vare sig är smakfullt eller finns en efterfrågan.
När man tar till lögnen för att krishantera…
Har man väl gjort bort sig och ertappats med händerna i kakburken gör man bäst i att visa sin strupe och ta ansvar för att man gjort bort sig dvs. be om ursäkt. Det svenska folket var åtminstone hyfsat kristna en gång i tiden innan socialdemokratin arbetat hårt för att montera ner det perspektivet, i deras värld ska man istället fördöma och ta avstånd istället för att förespråka förlåtelse. Det hade därför varit betydligt mer klädsamt att erkänna sina synder istället för att säga att man inte har något kommersiellt syfte i att varumärkesskydda ”Lilla Hjärtat”, särskilt när man redan tryckt upp skönhetsprodukter med texten ”För det lilla hjärtat” på. Istället för att ta till vad som framstår som lögn att det vinstdrivande företaget Melinda Jacobs AB inte vill tjäna pengar på sitt nya varumärke ”Lilla hjärtat”.
Den goda samariten – argumentet
Jacobs beter sig ungefär som de Dumpen-profiler som när de ertappats vara ute efter barn istället utger sig för att vara ”den goda samariten” och vilja skydda barnet.
”Nej jag kom inte hit för att ha sex med 10-åringen, jag skulle försöka tala barnet till rätta”.’
– Ja men varför har du då suttit och talat sex över telefon, skickat nakenbilder och beskrivit vad du vill göra med denna 10-åring? (Tystnad uppstår)
Mönstret har varit tydligt även i Chris Hansons olika tv-produktioner i USA, där var och varannan också kommer som goda samariter istället för just förövare. Fördelen med att erkänna och be om djupaste ursäkt är att trovärdigheten inte rubbas, att istället komma med uppenbara lögner skadar således inte bara omdömet utan berövar även trovärdigheten. Det låter således inte speciellt trovärdigt att Jacobs ska hindra andra att sälja produkter som involverar Lilla hjärtat, och nu varumärkesskyddar begreppet, där den offentliga motiveringen är att ingen annan ska kunna tjäna pengar på det. Den logiken känns oerhört tveksam.
Att rasera sitt renomé kan gå väldigt fort om man byggt sitt namn på godhet, eftersom man visar att man är precis lika girig som andra människor. Rimligen borde därför profit vara det sista man tänker på om man värnar minnet av ett förlorat barn. Därför är fallet oftast ganska hårt när man agerar som Melinda Jacobs, vanligt folk ogillar nämligen någon som skor sig på andras olycka. När man dessutom påstår sig vilja se till så andra inte tjänar pengar, medans alla förstår att det egna syftet är att fortsätta sälja egna flaskor med Lilla hjärtat på är det minst sagt hyckleri. Det är således mycket troligt att Melinda Jacobs är en mycket möjlig kandidat som Johnny Bode-pristagare, där man hyllar den som agerat flitigast i skandalmannen Bodes anda. Som medlem av denna ädla förening har jag självklart nominerat den tämligen värdiga kandidaten.

Ian Fernheden Chefredaktör för tidskriften Konservativt Förnuft 2015-
Kommunalråd / Deputy Mayor för Kristianstads kommun 2022-
Vice ordförande i kyrkorådet för Kristianstads pastorat 2021-
Ledamot i Region Skånes fullmäktige 2022-
Kandidatexamen i internationell ekonomi
Tjänstgjort i Amfibiekåren
Bli först med att kommentera