Dela gärna våra artiklar

Bäste ObF’are 😉

Företrädare för SAS piloterna har nu kommit fram till att SAS piloterna tjänar sämre än piloter i andra länder med motsvarande jobb!?

Kanske det är dags att påminna “luftens busschaufförer” om att en “kock” som jobbar i ett U-Land, tjänar mindre än en kock i Sverige, som tjänar mindre än en kock i Schweiz, alla med samma jobb, men på olika ställen på jorden!

Företrädarna har också framhållit att arbetsscheman innebär att man endast kan planera för 14 dagar framåt (kanske 1 månad) vilka tider som man är i tjänst framöver. Det är för kort tid enligt piloterna.

Man skulle ju kunna tro att just piloter är väldigt snabbtänkta (det behövs nämligen ibland), och att 14-30 dagars framförhållning skulle räcka. Man får inte heller glömma att alla villkoren är väl kända när man söker jobb som pilot på SAS, och att man därför har accepterat de villkor som gäller.

Situationen påminner mer och mer om de personer som bosatt sig nära Bromma Flygplats, för att sedan börja demonstrera för att lägga ner Bromma. Hur begåvade tycker resten av befolkningen dessa personer är?

Piloterna har också framfört att man inte gillar den framtida inriktningen som SAS ledningen (och dess ägare) målat upp. Sedan när blev piloterna ägare? Kanske skulle man just göra dom till ägare, så att de förstod att för varje dag man skapar fullständigt kaos för länderna, och försämrar lönsamheten för bolaget så innebär det som ägare två olika scenarier.

1. Ägarna (piloterna) sätter in sina egna pengar för att täcka förlusterna.

2. Som ägare, drar du ned på kostnaderna (lönerna) för att på så sätt täcka förlusterna.

Bara att välja – kära piloter!

Att man för 14 dagar sedan inte lyckades omprogrammera “färddatorn” (FMS) i en SAS kärra, så att man kunde flyga till rätt destination (Florens), utan istället flyga till den “felaktigt” inprogrammerade destinationen Bologna och därefter bussa passagerna de 10 milen till Florens, säger en del om hur SAS fungerar just nu.

Jag säger bara MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY!

“Situation awareness” är oerhört viktigt i en cockpit, och det tål att funderas på när piloterna verkar ha tappat detta utanför cockpit!!

Vart tog yrkesstolthet, förnuft, o professionalism vägen? Dags att välja andra klokare flygbolag att flyga med – om det går!

Utan högtflygande hälsningar

Pilot Emeritus

Leave a Reply

Kommentera utan Facebook

  Subscribe  
Notify of
SasjaL
Guest

Situationen påminner mer och mer om de personer som bosatt sig nära Bromma Flygplats, för att sedan börja demonstrera för att lägga ner Bromma. Hur begåvade tycker resten av befolkningen dessa personer är?

Det påminner också om personer som bott i tätort och flyttat ut på landet, för att sedan kräva att grannen jordbrukaren skall sluta med att använda naturgödsel.

Lisa Granlöf
Guest
Lisa Granlöf

Mycket bra skrivit!
Ja man kan undra hur de tänker!

Curt Jansson
Guest
Curt Jansson

Ett fall av “såga av den gren man sitter på..”, eller kanske pilotsjukan?
Kanske de tror att de skulle få bättre villkor någon annanstans?
I så fall står det dem ju fritt att sluta på SAS (som väl snart går
i konkan i alla fulla fall) och söka lyckan (löneförhöjningen)
hos något generösare bolag (förslagsvis Ryanair och
Norwegian…). Lycka till med era förhandlingar!